Vanliga frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svar på det du söker är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Inloggning

Hur registrerar jag mig som ny kund?

Gå till skapa konto och fyll i dina uppgifter

Glömt lösenord! Hur gör jag?

Gå till glömt ditt lösenord och fyll i din epostadress

Beställning

Kan jag ändra, lägga till och ta bort varor från min beställning?

Du kan göra tillägg till din beställning ända fram tills dess att din beställning har börjat bearbetas. Logga in på ”Mitt konto” och gå in under mina beställningar. Är ordern ännu inte påbörjad kan du göra ett tillägg. Har du inget konto? Kontakta oss så hjälper vi dig.

OBS! Det går inte att göra en tilläggsbeställning när du valt kortbetalning.

Varan som jag vill ha är slut. Hur får jag reda på om och när den kommer hem igen?

Information om att varan är slutsåld eller kommer åter i lager kan man se under respektive produkt på vår hemsida.

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja?

Kort, faktura, direktbetalning via bank, engelsonskonto, förskottsbetalning, postförskott. Läs mer här

Varför blir jag nekad att betala med faktura/konto?

Du kan bli nekad att handla mot faktura om du har betalningsanmärkningar, är under 18 är, anmält förlorade id-handlingar eller har förmyndare.

Faktura

Varför får jag en faktura när jag har betalat med kort?

Fakturan som bifogas i paketet tillsammans med dina varor är ditt kvitto. På fakturan framgår vad du har handlat, din totalsumma samt hur mycket som är betalt via kort. Sista raden visar mellanskillnaden på inköp och betalning. Är beloppet noll är allting klart.

Kommer jag att få en ny faktura när jag har gjort en retur?

När vi tagit emot och behandlat din retur skickar vi en faktura som avser returen. Läs mer under "Återbetalning” nedan.

Återbetalning

Hur får jag tillbaka mina pengar för det jag har returnerat?

När du har betalat med FAKTURA:

Om fakturan är obetald och returen medför att du ska ha pengar tillbaka, kvittas fakturan mot returen. Du får en sammanställning via mail eller post. Där framgår det vad som är kvittat och hur mycket du ska betala. Alt 2. Om du redan har betalat fakturan, sätter vi in pengarna för den returnerade varan på ditt konto, via SUS*, med ett avdrag på 55 kr som det kostar att använda returetiketten.

När du betalar via Engelsonskonto

Vid alla returer och nybeställningar skrivs en ny följesedel ut och saldot registreras på ditt Engelsonskonto. Faktura skickas ut månadsvis.OBS! Om returen registreras efter fakturan skickats ut, redovisas den på nästa månadsfaktura.

När du har betalat med kort

Vi sätter tillbaka pengarna på ditt kort.

När du har betalat via Direktbetalning Bank

Vi återbetalar till samma konto som du använde vid betalningen.

När du har betalat med postförskott eller förskottsbetalning

Vi sätter in pengarna på ditt konto, via SUS (Swedbanks utbetalningsservice)

Hur fungerar SUS, Swedbanks Utbetalnings System?

Vi betalar via ditt personnummer till ditt bankkonto. Detta görs oberoende på vilken bank du har. Om du är ansluten sätts pengarna in på ditt konto. Annars får du en utbetalningsavi i brevlådan som du kostnadsfritt kan lösa ut på Swedbanks kontor. Du kan ansluta ditt konto till Swedbanks kontoregister via Swedbanks hemsida oavsett vilken bank du har. Läs mer här

Leveranser

Var kan jag hitta leveransinformation om mitt paket?

På ”Mina sidor” hittar du information om ditt paket.

Hur skickas mitt paket?

Vi skickar våra paket med Postnord till det ombud som väljs i samband med att du lägger din order.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt paket?

Vår ordinarie leveranstid är 2-5 arbetsdagar från beställningsdagen.

Kan jag söka mitt paket?

Logga in på vår hemsida. Gå till 'Mitt konto' och *Orderhistorik'. Där ser du ifall din order har blivit skickad och kan även spåra paketet. I samband med din beställning är det bra om du uppger din e-postadress. Då kommer du att få information om när ditt paket skickades från oss, paket-id och länk till Postnord. Du kan alltid ringa oss och få ditt paket-id och med det kan du gå in på www.postnord.se och söka efter ditt paket.

Om en vara i min beställning är restnoterad?

Då skickar vi varan till dig så snart den är åter i lager. Du betalar bara en frakt per order.

 

Outlöst paket

Jag missade att hämta ut mitt paket. Vad händer nu?

Vi kommer att debitera dig 150 kr för ditt outlösta paket. Vill du ha varorna som låg i paketet måste du göra en ny beställning och förskottsbetala.


Retur & Reklamation

Hur returnerar jag?

Använd den bifogade retursedeln. Läs mer på Allmänna villkor, under rubriken Bytesrätt / Reklamation / Retur

Hur reklamerar jag?

Kontakta vår returavdelning för mer information.

Hur återbetalas mina pengar vid retur?

Se avsnittet "Återbetalning" ovan.

Hur lång returhantering är det?

Vi hanterar givetvis din retur så fort vi kan. Normalt inom 2-5 dagar.

Kommer jag få en ny faktura när jag gjort en retur?

När vi tagit emot och behandlat din retur skickar vi en faktura som avser returen. Läs mer under ”Återbetalning” ovan.

Adress

Hur gör jag en adressändring?

Logga in på ”Mina sidor” och gör adressändringen. Självklart kan du få hjälp med adressändringen - kontakta oss.

Kan jag få leveransen till en annan adress?

Du kan alltid välja det utlämningsställe som passar dig bäst.


Storlek

Vilken storlek ska jag beställa?

Vi har normala storlekar på våra kläder så beställ den storlek du brukar ha. Skulle ett plagg skilja sig från våra generella storlekar kan du alltid läsa om det på produktsidan. Det gäller både kläder och skor. Varje plagg har en storlekstabell där du kan se vad plagget har för mått i varje storlek. Tänk på att mäta på ett plagg som sitter bra och inte direkt på kroppen.

Hur mäter jag på kroppen?

Vi rekommenderar inte att man mäter på kroppen utan på ett plagg som passar bra.

Hur mäter jag ett plagg?

Under varje produkt på hemsidan på hittar du en pdf med unik storlekstabell för just det plagget du är intresserad av. Där står det hur du ska mäta.

Hur mäter jag byxor?

Ta ett par byxor som passar dig bra. Knäpp dem. För att få midjemåttet; mät den knäppta byxan vid linningen. För att få beninnerlängden; mät byxan från grenen och ner till byxslutet.

Finns det någon storlekstabell på skor?

Nej, det finns ingen storlekstabell på skor. I de flesta fall ska du beställa den storlek du brukar göra på skor. OM vi i något enstaka fall skulle ha en sko som är stor eller liten i storleken, informerar vi om detta på produktsidan.


Presentkort

Jag vill köpa ett presentkort men hittar ingen information om detta?

I dagsläget säljer vi inte presentkort på nätet utan enbart i butik.

Presentkorten gäller i två år från utfärdandet och kan användas i butik. Vill du handla med presentkort på postorder - kontakta oss innan köp så hjälper vi dig att lösa in det. 

Har du andra frågor eller önskemål vill vi gärna att du kontaktar oss via mail eller telefon så löser vi det. Kontakta oss här.